Bibliografia
Bers, M. U. (2008). Blocks to robots: learning with technology in the early childhood. Teachers College Press. New York, NY, USA.
Bers, M. U., & Horn, M. S. (2010). Tangible Programming in Early Childhood: Revisiting Developmental Assumptions through New Technologies. Em I. R. B. & M. J. B. (Eds) (Ed.), High-tech tots: Childhood in a digital world (pp. 49–70). Greenwich, CT: Information Age Publishing. Obtido de https://pdfs.semanticscholar.org/2aab/2b47b4805ef425fd24328dd1aaab736be68e.pdf
Brennan, K. & Resnick, M. (2012). New frameworks for studying and assessing the development of computational thinking. Annu. Am. Educ. Res. Assoc. Meet. Vancouver, BC, Canada.
Csizmadia, A., Curzon, P., Dorling, M., Humphreys, S., Ng, T., Selby, C. & Woollard, J. (2015). Computational thinking - a guide for teachers. https://www.computingatschool.org.uk/media/kscbloob/computationalthinking.pdf.
Espadeiro, R. G. (2021). O Pensamento Computacional no currículo da Matemática. Revista Educação e Matemática, 162. pp. 5-10. Disponível em https://em.apm.pt/index.php/em/article/view/2737.
Flannery, L. P., Silverman, B., Kazakoff, E. R., Bers, M. U., Bontá, P. & Resnick, M. (2013). Designing ScratchJr: support for early childhood learning through computer programming. In Proceedings of the 12th International Conference on Interaction Design and Children (IDC '13). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 1–10. https://doi.org/10.1145/2485760.2485785
Johal, W., Castellano, G., Tanaka, F., & Okita, S. (2018). Robots for Learning. International Journal of Social Robotics, 10(3), 293–294. https://doi.org/10.1007/s12369-018-0481-8
Leidl, K.D., Bers, M. U. & Mihm, C. (2017).Programming with ScratchJr: a review of the first year of user analytics. In the proceedings of the International Conference on Computational Thinking Education, 2017. Wanchai, Hong Kong. https://sites.tufts.edu/devtech/files/2018/02/Leidl_Bers_Mihm_ScratchJrAnalyticsHongKong.pdf
Miranda-Pinto, M. S., & Pinto, R. J. B. (2019). Aprender com Robôs - Livro de Atividades. Lisboa: Planeta Manuscrito. https://www.researchgate.net/publication/337211961_Aprender_com_Robos_-_Livro_de_Atividades ou https://l1nk.dev/M5Qa6
Miranda-Pinto, M. S., Monteiro, A. F., & Osório, A. J. (2017). Robôs para crianças em idade pré-escolar (3 a 6 anos). Em M. J. Gomes, A. J. Osório, & A. L. Valente (Eds.), X Conferência Internacional de TIC na Educação – Challenges 2017 – Learning in the clouds | Aprender nas nuvens. Braga: Universidade do Minho. Centro de Competência. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/318083171_POTENCIALIDADES_E_FRAGILIDADES_DE_ROBOS_PARA_CRIANCAS_EM_IDADE_PRE_ESCOLAR_3_A_6_ANOS
Miranda-Pinto, M. S., & Osório, A. J. (2016). As TIC em contexto de educação de infância: atividades sobre pensamento computacional e programação. Em C. A. G. (Coord.) (Ed.), XIII CONGRESSO SPCE - Fronteiras, diálogos e transições na educação. Viseu: Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/315584092_AS_TIC_EM_CONTEXTO_DE_EDUCACAO_DE_INFANCIA_ATIVIDADES_SOBRE_PENSAMENTO_COMPUTACIONAL_E_PROGRAMACAO.
Miranda-Pinto, M. S., & Osório, A. J. (2015). Kids Media Lab: Tecnologias e a Aprendizagem da Programação em Idade Pré-escolar. Em M. do R. Rodrigues, M. L. Nistal, & M. Figueiredo (Eds.), XVII Simpósio Internacional de Informática Educativa (pp. 432–435). Setúbal, Portugal: Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/305374088_Kids_Media_Lab_Tecnologias_e_a_Aprendizagem_da_Programacao_em_Idade_Pre-escolar
Papert, S. (1985). Logo: computadores e educação. São Paulo: Brasiliense.
Pinto, M., Fernandes, M., & Osório, A. J. (2021). Curriculum Integration Proposal for Kibo Robot in Preschool: Kids Media Lab Project. INTED2021 Proceedings, 1(March), 7910–7921. https://doi.org/10.21125/inted.2021.1591
Portelance, D.J., Strawhacker, A.L. & Bers, M.U. (2016). Constructing the ScratchJr programming language in the early childhood classroom. Int J Technol Des Educ 26, 489–504. https://doi.org/10.1007/s10798-015-9325-0
Ramos, J.L. & Espadeiro, R.G. (2016). Iniciação à Programação no 1.º ciclo do Ensino Básico. Estudos de avaliação. Ministério da Educação. Direção Geral de Educação. https://rdpc.uevora.pt/handle/10174/20142.
Resnick, M. (2017). Lifelong kindergarten: cultivating creativity through projects, passion, peers, and play. Cambridge, MA: The MIT Press.
Resnick, Mitchel. (2014). Give P's a chance: Projects, peers, passion, play. Constructionism and Creativity: Proceedings of the Third International Constructionism Conference. 13-20.
Resnick, M. (2009). Kindergarten is the Model for Lifelong Learning. Retrieved 21 de Abril, 2015, from http://www.edutopia.org/kindergarten-creativity-collaboration-lifelong-learning.
Santos Miranda-Pinto, M., José Meneses Osório, A., Francisca Monteiro, A., Valente, L., & Liane Araújo, C. (2017). Laboratory of Technologies and Learning of Programming and Robotics for Pre and Primary School. ICERI2017 Proceedings, 1(November), 1497–1502. https://doi.org/10.21125/iceri.2017.0473
Strawhacker, A., Lee, M. & Bers, M.U. (2018) Teaching tools, teachers’ rules: exploring the impact of teaching styles on young children’s programming knowledge in ScratchJr. Int J Technol Des Educ 28, 347–376.
Sullivan, A., Elkin, M., & Bers, M. U. (2015). KIBO Robot Demo: Engaging Young Children in Programming and Engineering, 418–421. https://doi.org/10.1145/2771839.2771868
Torres, J. (2016). Aprender a Programar / Programar para Aprender. In Aprendizagem, TIC e Redes Digitais. Coleção Seminários e Colóquios Conselho Nacional de Educação. 145-162. ISBN: 978-989-8841-14-8
Unahalekhaka, A., Bers, M.U. (2021). Taking coding home: analysis of ScratchJr usage in home and school settings. Education Tech Research Dev 69, 1579–1598. https://doi.org/10.1007/s11423-021-10011-w
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33–36. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215.